reklama

S výberom školy pomáha minister.

Ktoré povolanie je najcennejšie a najužitočnejšie pre spoločnosť? Kto má byť zodpovedný za výber povolania? Podľa najnovšie schválených známkových limitov, ministerstvo školstva sa pasuje do pozície " pomocníka " našej mládeže pri výbere povolania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Hon za väčším počtom technicky vzdelanej mládeže a " upravenie motivácie " mládeže študovať technicky orientované smery vedie podľa mňa k neuváženým rozhodnutiam, ako sú pred pár dňami schválené známkové kritéria na prijatie študenta na istý typ škôl ako aj rozhodovanie úradníkov koľko a aký typ škôl v určitých oblastiach bude fungovať. Nastavenie pravidiel je potrebné v akejkoľvek oblasti a aj kontrola ich dodržiavania. Je potrebné si však povedať kto má nastavovať pravidlá a kto ich má kontrolovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie som presvedčená o tom, že kritérium priemer známok ( bez známok z výchov ) 2,0 je tou najlepšou vstupenkou na vstup do gymnázií. Po prvé som presvedčená , že sa zúži rôznorodosť žiakov príjímaných na gymnázia. Po druhé myslím si, že kritéria prijímania žiakov na školy by si mala určovať škola nie ministerstvo. Ja vnímam problém školského systému v dnešnej dobe, že školy a najmä ich vedenia nemajú reálnu kompetenciu na svoju profiláciu, ako aj profiláciu svojích kurikúl. Zákony, predpisy, nariadenia občas príliš zväzujú ruky a obmedzujú kreatívnu prácu vo všetkých oblastiach riadenia . Dobrá škola si podľa mňa dokáže vybudovať svoj kredit svojou činnosťou aj bez zásahu ministerstva. Najhlavnejšími kontrolórmi školy musia byť jej žiaci, ich zákonní zástupcovia a v neposlednom rade jej zamestnanci. Ak si škola nastaví správne kritéria prijatia študenta na svoju školu, výber je transparentný, jej absolventi sa uplatňujú na trhu práce alebo sú úspešne prijímaní na vysoké školy, to sú hlavné výstupové ukazovatele kvality školy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čiastočne rozumiem , prečo sa p. Čaplovič snaží zavádzať už spomínané zmeny, očakáva že týmito zmenami " namotivuje" mladých ľudí študovať to, čo má on predstavu, že spoločnosť potrebuje. Uvediem zopár prípadov z našej spoločnosti:

1. Máme veľa študentov s kvalifikáciou sociálny pracovník

- ako je možné, že nemajú prácu, keď sa nedávno objavilo telo 5 ročného dieťaťa , ktoré bolo utýrané a už 3 roky po smrti

- koľko prípadov týraných žien, detí máme

- dlhodobo neriešená romská otázka , prečo nemáme sociálnych pracovníkov v teréne ?????

- prečo nezamestnateľných ľudí s touto kvalifikáciou nevyužíva štát ako sociálnych pracovníkov v teréne?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- nie sú absolventi práve týchto odborov VŠ ľudia z verejnej a štátnej správe , ktorí si potrebovali doplniť pred menom vysokoškolský titul ?

2. Potrebujeme viac technicky vzdelaných ľudí, aj tých iba so SŠ

- opäť si myslím, že je na škole , aby oslovila svojich potenciálnych študentov a nastavila svoje kritéria na ich prijatie

- akékoľvek " motivujúce " nariadenie podľa mňa , nezabezpečí dlhodobé riešenie situácie

3. Moja životná skúsenosť

Na 200% by som splnila kritéria pána Čaploviča na prijatie na gymnázium. Mala som priemer 1,0 na ZŠ, na SŠ. Vybrala som si štúdium vedeckého odboru Biochémia, vybrala som si ho sama. Doštudovala, ale v danom odbore nepracujem. Väčšina mojích spolužiakov tiež nie, skončili vo farmaceutickom biznise, aby živili svoje rodiny. Ja som si vybrala povolanie matky a keď som bola na materskej dovolenke, očarilo ma vyučovanie jazykov, vyštudovala som aj ďaľšiu VŠ odbor anglický jazyk a literatúra. Teda som učiteľ , tak nepopulárne povolanie v našom štáte. 11 rokov pôsobím v oblasti vzdelávania síce v súkromnom sektore , ale moje aktivity ma doviedli aj k spolupráci so školami, učiteľmi rôznych typov škôl na Slovensku, ako pedagóg som učila a učím veľa žiakov, študentov , som matkou troch synov, ktorí sú tiež súčasťou školského systému u nás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatiaľ z môjho života, či už osobného alebo profesionálneho chcem nahlas kričať : " Prosím už žiadne nariadenia, zákony , predpisy s limitmi, žiadne úradnícke rozhodovanie , dajte školám reálne kompetencie popasovať sa so svojou pozíciou na trhu vzdelávania. Trh práce je tak rýchlo sa meniaci, že žiaden zákon, nebude schopný reflektovať tieto zmeny. Každá "kozmetická zmena" v systéme prináša väčšinou veľa zmien v papierovej dokumentácii a nerieši reálne potreby. V neposlednom rade každý je sám zodpovedný za svoj život, preto by mal mať možnosť rozhodovania o povolaní, ktoré chce robiť a tým aj o škole , ktorú si chce vybrať, samozrejme na dosiahnutie svojich cieľom, musí zdolávať prekážky na ceste do cieľa.

Ak sa stane, že niekto bude " namotivovaný " študovať technicky odbor alebo hocijaký iný , ale jeho srdce bude niekde inde, pri vhodných podmienkach bude neustále ťahaný za povolaním, ktoré bude pre ňho / ju aj životným poslaním. Nehľadáme si zamestnanie pre spoločnosť ale pre seba, aby sme sa dokázali uživiť prácou a plniť si svoje sny. Samozrejme, že každou našou prácou prispievame aj k hodnotám našej spoločnosti, či sme upratovačka, smetiar alebo generálny riaditeľ. Ani jedno povolanie nie je nadredené inému.

Ľudmila Hurajová

Ľudmila Hurajová

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aby nás život bavil ... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu